Психолого-педагогічні консультації для батьків із розвитку дитини-третьокласника
Шкільне навчання та інтелектуальний розвиток
Які особливості розумового розвитку відрізняють учня-третьокласника?
Третій клас можна вважати переломним у житті молодшого школяра. Саме з третього класу навчання діти починають свідомо ставитися до навчальної діяльності, виявляти активний інтерес до пізнання.
Це значною мірою пов'язано з тими істотними змінами, які відбуваються в загальному інтелектуальному розвитку дітей у даний період. Психологічні дослідження показують, що розумовий розвиток учнів між другим і третім класами характеризується «стрибком». Саме на цьому етапі навчання відбувається активне засвоєння й розвиток розумових операцій, інтенсивнішого розвитку набуває вербальне мислення, що оперує поняттями.
Нові можливості мислення стають основою для подальшого розвитку інших пізнавальних процесів: сприйняття, уваги, пам'яті.
У цей час активно розвивається й здатність дитини довільно управляти своїми психічними процесами, вона вчиться володіти своєю увагою, пам'яттю, мисленням.
Ці зміни в інтелектуальному розвитку третьокласників слід активно використовувати під час розвивальної роботи з ними. Істотну допомогу в проведенні роботи, спрямованої на реалізацію значних потенційних можливостей дітей цього віку, можуть і повинні надати саме батьки.
Що можна порадити батькам, чия дитина не може «всидіти», виконуючи домашні завдання?
Велике значення в організації навчальної роботи відіграє розпорядок дня. Дослідження підтверджують той факт, що в молод ших школярів, які мають високу успішність, є чітко встановлений час для виконання домашніх завдань, і вони завжди його дотримуються. І навпаки, серед учнів із низьким рівнем навчальних досягнень багато хто не має сталого відведеного часу для занять. Це не, випадково. Виховання звички до систематичної роботи по чинається зі встановлення чіткого розпорядку занять, без цього не можна досягти успіхів у навчанні. Розпорядок денний не повинен змінюватися залежно від кількості уроків, від того, що по телевізору транслюється цікавий фільм, або від того, що до оселі завітали гості.
Дитина повинна сідати за виконання завдань не лише в один і той самий час, але й на постійне робоче місце.
Навіть якщо житлово-матеріальні умови не дозволяють надати школяреві окремий письмовий стіл і книжкову полицю, йому необхідно виділити будь-яке постійне місце, щоб він міг там тримати свої книги та зошити.
ГІерш за все необхідно звернути увагу на умови, в яких дитина виконує домашні завдання. Задуха і шум зменшують швидкість та ефективність майже втричі та втричі прискорюють утомлюваність. Тому потрібно вимкнути телевізор, пилосос, доки дитина не виконає завдання. Думка про те, що засвоєння матеріалу краще відбувається під тиху класичну музику, теж себе не виправдовує. Тиша — найкращий звуковий фон для розумової діяльності.
На концентрацію уваги краще за все впливає температура в кімнаті. Оптимальне її значення коливається від 18 °С до 22 °С.
Чи змінюється працездатність школяра впродовж доби?
Працездатність учня змінюється, і не тільки протягом доби, але й упродовж тижня, місяця, року. До кінця тижня знижується розумова та фізична працездатність. У вівторок та середу школярі зазвичай працюють більш продуктивно. Протягом року розумова та м'язова працездатність у дітей є найвищою з жовтня по січень. Потім ці показники знижуються (третя чверть найбільш важка), а з квітня до червня знову зростають. Із віком загальний рівень працездатності зростає.
Які найбільш поширені причини того, що дитина- третьокласник не встигає в навчанні?
Однією з причин того, що школяр відчуває значні труднощі в навчанні, є нездоров'я. Іноді причиною низької успішності може бути підвищена стомлюваність учня, особливо в разі, якщо сама дитина регулювати свій темп неспроможна.
Часом виною таких проявів стають і батьки, коли вони не вміють допомогти учневі або ставляться до нього як до підлітка (пояснять лише раз, вважаючи, що цього досить) або як до малюка (повторюють одне й те саме безліч разів).
Успішність школяра стає нижче його можливостей, коли дорослі не вміють зацікавити дитину навчальною працею як захопливою грою. Дитина не в змозі уважно працювати в школі й удома, якщо навчальна завантаженість для неї непосильна (школяр не звик або не привчений працювати). На рівень успішності негативний вплив має й те, що батьки надто пригнічують учня погрозами й покараннями, не вміють своєчасно похвалити й підбадьорити маленьку людину, не вміють чітко пояснювати, давати ділові поради або не дотримуються принципу єдності вимог у навчанні (кожний нав'язує дитині свій стиль роботи).
На що у першу чергу слід звернути увагу батькам, допомагаючи молодшому школяреві навчатися?
· Намагайтеся займатися з дитиною так, щоб вона не нудьгувала під час занять. Інтерес — найкраща з мотивацій.
· Повторюйте вправи. Розвиток розумових здібностей дитини визначають час і практика. Якщо якась вправа не виходить, зробіть перерву, поверніться до неї пізніше або запропонуйте дитині легший варіант завдання.
· Не виявляйте зайвої тривоги з приводу недостатніх успіхів і незначного просування або навіть певного регресу вашої дитини.
· Будьте терплячими, не поспішайте, не давайте дитині завдань, що виходять за межі її інтелектуальних можливостей.
· У заняттях з дитиною треба знати міру. Не змушуйте дитину виконувати вправу, якщо вона весь час крутиться, стомилася, неврівноважена. Спробуйте визначити межі витривалості дитини, збільшуйте тривалість занять щоразу на невеликий відрізок часу.
· Бажано використовувати ігрову форму занять, оскільки діти погано сприймають чітко регламентовані, повторювані, монотонні заняття.
Класовод 3 класу Довбня Н. Г.